Tuesday, September 04, 2007

Hund og herre er like

Hørt den før? Jeg har ikke hund selv så jeg gidder ikke å ta standpunkt i den saken. Døm selv. Hva med: "Jeg gikk på et skap, helt sant." Hørt den før? Det går faktisk an å gå på et skap. Sannsynligvis er det bare de mest klossete av alle klumser som kan denne kunsten, men det er fullt mulig. I dag gikk jeg på et skap. Det gjør litt vondt ennå.

Det er også litt vondt å tenke på at jeg ikke får gi blod. Jeg har vært og snoket i miss M sin blogg. For et års tid siden fant jeg ut at ja, jeg skal gi blod. Jeg tror jeg er blodtype A som mesteparten av befolkningen så jeg tenkte at dette ville bli satt stor pris på. Jeg kom vel ikke lenger enn til websidene før jeg kjapt kunne konkludere med at jeg ikke var verdig. Vel, det er helt i orden at de på grunn av smittefaren har veldig strenge regler for hvem som får gi og ikke. Likevel, du skal være veldig sikker på partneren din før du bør våge å la deg tappe. Hva om han eller hun flyr rundt og ligger med all slags rask? Så gir du blod som du tror er friskt, men som likevel kan være smittefarlig. Dette skremmer meg.

"Hvorfor man IKKE må bløffe sykepleieren for å få gi blod/benmarg?
Mange er veldig motivert for å bli blodgiver og benmargsdonor. Kanskje så motivert at de slurver litt når de oppgir sin sykdomshistorie, hvor de har vært, hvem de har vært sammen med og så videre. Det er LIVSFARLIG! Vær ærlig og aksepter at det finnes gode medisinske grunner til at enkelte ikke får gi blod og benmarg. Husk at vi vil bli veldig glade hvis du i stedet oppmuntrer venner og kjente til å melde seg. På den måten kan du også bidra."

Fin post, Monika! Sender min sympati til Synnøve og hennes familie, og skal samtidig spre ordet til venner og kjente.

La oss håpe at "hund og herre er like" også gjelder i parforhold.

Hvorfor jeg ikke kan gi blod? Jeg har piercing i tungen...

5 comments:

Joachim Hollekim said...

Jeg skal gi blod, og bevare familiens ære! Vel, om jeg får lov da...etter å ha bodd i utlandet. Men det går nok bra!

Siv said...

Du redder dagen nok en gang mens jeg blir sittende igjen som familiens sorte får.

Fire kaffe said...

Hva? Skal man ikke kunne stole på partneren sin heller nå? Dumme blodgiverting.

Flott at du sprer det videre, Siv. Veldig flott.

Joachim Hollekim said...

Kom innom baren så skal du få deg en Black Sheep Ale som plaster på såret.

Luke's Evil Father said...

I find your revelation very, hmm, interesting, Candy. I've always had a thing for girls with tongue studs, You know, but I've never actually had the pleasure of mmm uh kissing one...

Oh, my piercing was a big hit in China, by the way. Not many Chinese girls had seen shit like that before...