Sunday, April 04, 2010

Min nye hverdag

Som noen av mine lesere (om det er noen igjen) vet, så har jeg skiftet jobb siden jeg blogget sist. Eller rettere sagt så har jeg skiftet butikk, stillingen er den samme som før. Det som ikke er det samme som før er kundene. Jeg innser nå at en og annen ufordragelig frue med minkpels eller en misfornøyd fjortis med Onepiece, Uggs, Dolce & Gabbana solbriller og Fendi bag er bokstavlig talt luksus i forhold til det jeg har kommet til. Den fysiske forflyttelsen fra gamle butikken til nye butikken er kort, men å flytte fra gamle butikken med dens pengesterke og krevende kundekrets til nye butikken med byens løse fugler ble noe lenger.

La meg fortelle om gårsdagens arbeidsdag. Dagen begynte med at Jimmy Narkoman og hans kompanjonger kom ramlende inn i butikken med en gang vi åpnet. Som vanlig begynte handlerunden med en runde i pantemaskinen. Så bar det videre mot melkekjølen der de spredde seg. En plass på veien hang jeg meg på ferden, men siden gjengen var spredd over alle vinder ble det som vanlig stikkprøvemetoden. I det de to jeg forfulgte passerte smågodtet forsynte de seg med største selvfølge. Da de ble oppmerksom på at jeg stod bak dem, snudde de seg med munnen full av smågodt. Den ene sa: "Hvorfor følger du etter oss? Vi stjeler ikke!" Smågodtet var visst bare smaksprøver. Den andre fulgte opp med: "Jeg har ikke stjålet siden jeg var 15. Da stjal jeg mye!" Beroligende. Litt småkrangling og fire-fem "kortet er avvist" senere fikk jeg de endelig ut av butikken. Jimmy og CO stakk riktignok innom et par ganger til den dagen, mest for at de synes det er gøy at jeg følger etter dem.

Siden påsken ikke er en høytid for bybutikkene ble det dessverre noen nedprisinger. Vi merker varene med 50% merker for å vise kundene at varene er til halv pris dersom holdbarhetsdatoen er nært forestående. Denne dagen gjaldt det en del kjøttdeig med holdbarhet til 7. april. Dette hadde tydeligvis spredd seg i nabolaget for etter en stund kom prisbevisste Ahmed inn. Han krevde å få snakke med butikksjefen. Han forklarte at vi hadde varer med utløpsdato 7. april til halv pris. Han holdt opp tre karbonadedeig med holdberhetsdato 7. april og krevde å få de til halv pris. Jeg forklarte han at vi bare hadde priset ned noen kjøttdeig med stor beholdning, men at det foreløpig bare var 3. april. Vi ville derfor få solgt ut de tre karbonadedeigene før utløpsdato. På bakgrunn av dette kunne jeg ikke gi han halv pris. Det såg ut som han aksepterte dette. Senere fant jeg de aktuelle karbonadedeigene gjemt sammen med en del biffer med utløpsdato 7. og 8. april inne i kjøttdisken. Ahmed har nok karbonadedeig og biff på middagsmenyen for neste uke.

Disse 50% merkene skulle vise seg å bli svært populære. Tvilsomme Boris likte de så godt at han klarte å pirke lappene av de nedpriste varene og i stedet putte de på andre varer. Det som var mest fascinerende var imidlertid hvor mye han valgte å insistere på at han skulle ha varen til halv pris.

På vei til kassen ut på dagen snublet jeg over slitne Glenn som hadde parkert ved ølet. Jeg spurte han høflig om han kunne forlate butikken. Dette var helt uaktuelt. Under dialogen, eller rettere sagt monologen med slitne Glenn ble jeg oppmerksom på en annen herremann. Han forsynte seg med en partypack Hansa. Så gled han langsomt mot kundeporten. Da denne gikk opp for inngående kunder, såg han sitt snitt og sprang. Det ble dagens trim for meg, men jeg hadde i det minste ølene med meg inn igjen. I mellomtiden ankom vekteren jeg hadde tilkalt. Stakkar gutten i full vekteruniform, inkludert noen altfor store skinnhansker ble stående og snakke med slitne Glenn. Hva de snakket om vet jeg ikke for jeg jobbet videre med mitt, men i øyekroken såg jeg uniformen sank mer og mer sammen og ansiktet som bar uniformen ble rødere og rødere. En time senere var slitne Glenn fremdeles sliten. Vekteren også tror jeg. Tre politifolk måtte til for å få slitne Glenn ut av butikken. Den unge vekteren kom bort til meg etter at politiet og slitne Glenn hadde forlatt åstedet. Med oppglødde roser i kinnene fortalte han stolt at politiet hadde utvist slitne Glenn fra butikken resten av dagen, så om han kom tilbake var det bare å ringe. Jeg kikket på klokken: en time til stengetid. Flott, da ser jeg slitne Glenn igjen på tirsdag i stedet.

Dette er en historie basert på virkeligheten. Alle navnene til de involverte er fiktive, men passende.

11 comments:

Eva said...

Kortid begynner eg å jobba hos deg, Siv? :-D

Hilde said...

Eg kan vera vitne. Her overdriver ho ikkje eit sekund engang. Har sjølv jobbet i begge butikkene, STOR kontrast. Men i nyingen har ho litt meir spenning i kvardagen, enn å gå med sandaler og vera redd for hermetikken. Noen vil meine at sandaler i butikk er å leve "on the edge"...

Unknown said...

Snart, lille my, snart.

Underdriving er stikkordet, Hilde. Om jeg skulle fortalt hele historien ville det blitt altfor langt.

Sandaler og butikk er dristig, der har jeg også smertelig fått erfart.

Skjønner ikke det med hermetikken?

Joachim Hollekim said...

Dæven. Jammen glad jeg bor i Fana.

Hilde said...

har du aldri fått en fiskebolle-boks på tærne?

Fire kaffe said...

Du skriver så bra. Skriv mer. Hils slitne Glenn!

Fire kaffe said...

Ny og ny, fru Blom. Har du ikke en nyere hverdag nå? Og ny pc?

Anonymous said...

голые шлюхи 40 45 лет проститутки города кропоткин где стоят проститутки в екатеринбурге секс знакомства сфото без регистрации в г.мурманске интимные знакомства владивосток транс знакомства секс балабаново проститутки 50 и более лет бесплатные секс знакомства братск секс знакомства кинешма детский сайт секс знакомства секс жигулевск проститутки филевский бульвар

секс знакомства, в г.астрахань

Anonymous said...

Was looking for tremendous ad! I must say i appreciated checking out them, tonsil stones that you are a terrific creator.I'm going to make sure to bookmark your blog site Satellite direct and tend to quite often come down the road. I'd like to entice most people maintain your outstanding discussions, have a decent family vacation penis advantage review weekend!

Anonymous said...

Hello! I simply would like to give an enormous thumbs up for the nice
info you’ve got right here on this post.
I will probably be coming back to your weblog for extra soon.



Visit my webpage; we got married seohyun ep 51

Anonymous said...

8 minute dating manchester nh http://loveepicentre.com/taketour/ peoria dating
red headed girl dating [url=http://loveepicentre.com/articles/]transexual dating nj[/url] jewish dating
dating sites in bahrain [url=http://loveepicentre.com/articles/]who is ben barnes dating[/url] transsexual dating us completely free [url=http://loveepicentre.com/user/romanticmee/]romanticmee[/url] disabled dating 2008 fooled her sadistic